Portrait?.....,hartstieke mooi!.....,jij ollander?.....,jij gierieg,....

26 februari 2014 - Parijs, Frankrijk

Montmartre is een van de oudste buurten en van oudsher de hoerenbuurt van Parijs. In vroeger tijden kwamen hier de kunstenaars zoals Picasso, Rembrandt, van Gogh, Renoir etc. bijeen om met elkaar te schilderen, studeren en discussiëren over kunst en de zin en onzin van het leven.
Dat waren mooie tijden en klopte ook. De schilders schilderde voor het schilderen en de hoeren werden genaaid door hun klanten.
Tegenwoordig liggen de zaken anders. De hoeren zijn er allang niet meer want naaien voor het naaien past niet binnen hun business-plan en de schilders zijn hun klanten gaan naaien. 50 euro voor een karikatuur en 100 euro voor een houtskooltekening die op alles en iedereen leek behalve op het model wat voor hem zat. Een verre van mooie vrouw (zeg gerust maar lelijk) werd geportretteerd en veranderde op papier in Angelina Jolie. 2 jongens werden samen vereeuwigd middels een pentekening en muteerden in een gebrilde Johny Depp. Johny Depp was namelijk het enige portrait die de kunstenaar kon tekenen.
22 euro voor een glas bier en 2 cola later verlieten de Koopies dit sodom en gomorra. Enige minuten later werden Marit en Sacha nog belaagd door een horde donkere wildemannen die niets liever wilden dan touwtjes om de vingers van beiden te knopen. Het hoe en waarom zal altijd een misterie blijven.

Er staat toch echt ouvre in het woord Louvre !...........

Oké ik geef toe, ik heb bij mijn 2 jaar Franse les op school niet altijd evengoed opgelet en er is niet veel blijven hangen maar het woord ouvre heb ik toch echt onthouden. Ouvre betekend namelijk 'vrij' of 'open'. En vrij op school was een woord dat goed viel bij velen en zeker is blijven hangen.
Nu zou je denken dat ze daar in Frankrijk hetzelfde over zouden denken want zeg nou zelf, ouvre..... Louvre......l'ouvre  dat is toch gewoon 'open!!!'
Nou ik heb nieuws en mogelijk verklap ik nu alles maar Louvre betekend alles behalve 'open'. Althans op de dinsdagen heeft het een andere betekenis.
Dan is namelijk het Louvre gesloten!!!
De Koopies arriveerden op het vrij lege plein van het Louvre en liepen rechtstreeks naar de kassa. Richard hoorde zichzelf nog zeggen "nou, dat valt mee, ik had het drukker verwacht". Met amper drie stappen verwijderd van de kassa springt inspector Clouseau voor Richard en spreekt in vloeiend Engels de legendarische woorden 'ze mjoesieum isse cloost, Joe hev toe liev zis plees ent kum bek tsoemoro'. Zijn ferme uitspraak kracht bijzettend met een flinke por in zijn rug.
Even schoot het door het hoofd van Richard om het verse stokbrood, dat hij zojuist gekocht had voor ontbijt, bij deze lomperik rectaal in te brengen. Omdat het pedagogisch niet echt geaccepteerd is om in het bijzijn van kinderen stokbroden rectaal in te brengen bij Franse bewakers liet Richard dit maar achterwege.
"Ach, de Mona Lisa hangt er morgen ook nog wel hoor, pap! " waren de wijze woorden van Sacha en Marit.

1. Ilse:
    1 maart 2014
    Lees nu pas jullie blog... Beetje laat maar leuk om jullie belevenissen te lezen! Zo te zien hebben jullie het erg naar je zin gehad. Frans is weer op peil en het culinaire niveau lag duidelijk hoog. Wat is er trouwens mis met een tekening van Johnny Depp??